Nasi Noodles, een vegan en simpel recept

Nasi Noodles

Het bedenken van een titel voor dit recept heeft me nog de meeste tijd gekocht. Ik gebruik nasi kruiden, noodles maar het lijkt ook op bami. Maar door de kruiden en de keuze van noedels lijk de naam Nasi Noodles me logisch. Voorheen gebruikte ik een bakje kruidenpasta waarvan de smaak prima was. Maar eigenlijk wilde ik al heel lang mijn eigen nasi gaan kruiden en ik ben blij dat ik het eindelijk heb gedaan. Wat onwijs lekker en het scheelt heel veel aan “slechtere” ingrediënten. In een kruidenpasta zitten veel e-nummers en suiker, wat eigenlijk niet nodig is voor de smaak.

Ik gebruik wel ketjap manis en hier zit ook al suiker in, dus dat is voor mij voldoende. Het gaat vooral om bewustwording en waar je voor kiest is aan jou zelf. Ik vind het een groot voordeel dat ik zelf de kruiden intensiteit kan bepalen. Laat het niet afschrikken dat veel naar smaak is maar laat het juist aanmoedigen tot proeven en jouw perfecte Nasi Noodles te maken! Begin rustig, toevoegen kan altijd nog.

Er bestaan verschillende soorten noodles. Ik ben fan van de biologische conimex eiernoodles en de goedkoopste normale noodles. Wat ze gemeen hebben is dat je er alleen kokend water op hoeft te doen. De goedkopere nemen wel onwijs in volume toe dus aan 1 pak heb je ruim voldoende voor meerdere dagen en personen.

Recept Nasi Noodles

  • Pak noodles
  • 1 prei
  • 1 paprika of 5 snoeppaprikaatjes
  • ui
  • 2 tenen knoflook
  • Stukje verse gember, even groot als een teentje knoflook
  • Platte peterselie
  • Selderij (kruiden)
  • Nasi kruiden naar smaak (Ik had 3 eetlepels)
  • Ketjap Manis naar smaak
  • Sojasaus naar smaak
  • Peper en zout
  • Kopje water

Snij de prei in ringen en de paprika in dunne reepjes of plakjes als je snoeppaprika kiest. Ui, knoflook en gember mag fijngesneden worden. En de peterselie en selderij ook fijnhakken.

Verwarm wat olie in een pan en verhit eerst de ui totdat het glazig ziet. Knoflook en gember erbij en wat nasi kruiden. Laat even lekker bruisen en voeg dan de prei en paprika toe. Wat peper en zout en even doorroeren. Kopje water erbij en met de deksel erop even laten pruttelen op laag vuur.

Ondertussen zet ik de waterkoker aan, doe ik de noodles in een kom, en giet hier het kokende water op. Een bord of deksel erop en even laten wellen.

Terug naar de pan; voeg een scheut ketjap manis toe en sojasaus. Doorroeren en dan kunnen de uitgelekte noodles erbij. Nu is het een kwestie van omscheppen en proberen om alles binnen de pan te houden. Voeg de fijngesneden peterselie en selderij toe en proef. Voeg naar smaak meer ketjap, soja, nasi kruiden, peper of zout toe.

Lekker met een omelet, gebakken uitjes en augurk.

Enjoy!

Nasi Noodles

Tips

  1. Mijn nasi kruiden waar ik heel blij mee ben komen van mijn geliefde Pit&Pit.
  2. De wokpan van Greenpan is ideaal voor dit recept. Warmt snel op en is ruim genoeg voor een lekkere hoeveelheid.
  3. Je kan ook de nasi kruidenpasta/boemboe van conimex gebruiken.
  4. Ketjap is zoet en soja is zout als smaaktoevoeging. Ik voeg telkens kleine hoeveelheden toe.
  5. Lekker met Zoet Zure Komkommer erbij.
  6. Met serveren strooi ik nog wat fijngesneden peterselie en selderij over mijn Nasi Noodles.
  7. Kroepoek en emping past perfect bij deze maaltijd.
  8. Een pan is bij ons voldoende voor meerdere personen en voor 2 dagen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.